The Official SJS Website
[
Penilaian Kokurikulum ]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pendahuluan
Kegiatan kokurikulum sekolah
merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Kegiatan ini, yang merangkumi pasukan pakaian seragam, kelab dan
persatuan serta sukan, berperanan sebagai pelengkap kepada keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran. Sekolah
Menengah St. Joseph kini menawarkan sebanyak 13 pasukan seragam, ±100
kelab/persatuan dan 30 sukan. Adalah wajib untuk setiap pelajar
menganggotai sekurang-kurangnya satu daripada setiap jenis aktiviti
tersebut. Dalam masyarakat Pengurusan Pendidikan Bil.9. 1997, wakil Bahagian Pengajian Tinggi mencadangkan agar kegiatan kokurikulum di sekolah dinilai secara standard. Objektif 1. Menyediakan satu kaedah penilaian aktiviti kokurikulum standard. 2. Membantu Bahagian Pengajian Tinggi dalam menilai kemasukan pelajar-pelajar ke institusi-institusi pengajian tinggi. 3. Menggalakkan penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum. Kegiatan
kokurikulum yang dinilai
|
Aspek Penilaian |
Peratus
Markah |
Kehadiran |
50 % |
Pencapaian |
20 % |
Penglibatan |
20 % |
Jawatan |
20 % |
Jumlah |
100 % |
Setiap pemberian markah dalam aspek-aspek yang dinilai adalah berdasarkan markah tertinggi yang layak diperoleh oleh seorang pelajar. Umpamanya, jika seorang pelajar pernah mewakili daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa, markah aspek pencapaian yang diambil kira hanyalah pencapaian di peringkat antarabangsa (20 markah).
Markah Aspek Kehadiran
Markah kehadiran
=
Bilangan kehadiran
X
50
Jumlah
hari kegiatan – Bilangan hari tidak hadir bersebab
Pengecualian kehadiran hanya dipertimbangkan jika pelajar sakit, menyertai kegiatan lain dengan kelulusan dan sebab-sebab lain yang munasabah. Ketidakhadiran ini perlulah dengan pengetahuan pihak sekolah.
Peringkat |
|
Markah |
|
Pertandingan |
Johan |
Naib Johan |
Ketiga |
Sekolah |
3 |
2 |
1 |
Zon/Daerah/Bahagian |
5 |
4 |
3 |
Negeri |
10 |
8 |
6 |
Kebangsaan |
15 |
13 |
11 |
Antarabangsa |
20 |
18 |
16 |
Pencapaian yang dinilai hanyalah kepada kedudukan Johan, Naib Johan dan Ketiga. Dalam aspek pencapaian markah bagi pencapaian individu atau pasukan adalah sama.
Peringkat Penglibatan |
Markah |
Sekolah |
3 |
Zon/Daerah/Bahagian |
5 |
Negeri |
10 |
Kebangsaan |
15 |
Antarabangsa |
20 |
Markah penglibatan bagi individu dan pasukan atau kumpulan adalah sama.
Jawatan |
Markah |
Pengakap Diraja/PWI/Sub-Inspektor/Drum Mejar/Pengerusi/Naib Pengerusi dan Jawatan/Pangkat-pangkat lain yang difikiran sama taraf |
10 % |
PWII/Star Sarjan/Sarjan Mejar/Ketua Trup/Setiausaha dan Jawatan-jawatan/Pangkat-pangkat lain yang difikirkan sama taraf |
10% |
Sarjan/Penolong Trup/Bendahari dan Jawatan-jawatan/Pangkat-pangkat yang difikirkan sama taraf |
7% |
Koperal/Lans Koperal/Ketua Patrol/Penolong Ketua Patrol/AJK/Jawatan-jawatan/Pangkat-pangkat yang difikirkan sama taraf |
5% |
Konstabel/Prebet/Ahli Biasa |
3% |
Gred |
Markah |
A |
Antara 80% hingga 100% |
B |
Antara 60% hingga 79% |
C |
Antara 40% hingga 59% |
D |
Antara 20% hingga 39% |
E |
19% ke bawah |
Gred keseluruhan bermaksud gred yang diperoleh oleh seorang pelajar dalam ketiga-tiga jenis kegiatan kokurikulum yang dianggotainya. Gred ini boleh diperoleh dengan mencampurkan jumlah markah ketiga-tiga kegiatan kokurikulum yang diperoleh dan mendapatkan purata bagi ketiga-tiga markah tersebut.
= (Jumlah Markah Pakaian Seragam + Markah Persatuan/Kelab + Markah Sukan)
3
= Gred keseluruhan
Bagi pelajar-pelajar Tingkatan V, pencapaian kokurikulum yang terbaik semasa di tingkatan yang lain juga diambil kira sewaktu pelajar tersebut hendak meninggalkan sekolah.
Penilaian bagi pelajar-pelajar Tingkatan VI Atas dibuat berdasarkan keputusan yang terbaik semasa berada dua tahun di Tingkatan VI. Sungguhpun begitu, keputusan yang diperoleh di Tingkatan V boleh digunakan jika keputusannya lebih baik.
Bil. |
Jawatan |
Markah
Bonus |
1. |
Ketua Pengawas |
10 |
2. |
Penolong Ketua Pengawas |
8 |
3. |
Pengawas |
7 |
4. |
Ketua Pustakawan |
6 |
5. |
Ketua Tingkatan, Ketua Kelas, Pustakawan, Ketua/Ahli Jawatankuasa Tertinggi bagi Kelab/Persatuan/Pasukan Sekolah/Badan-badan tertentu |
5 |
6. |
Ketua Rumah Sukan, Ahli-ahli Jawatankuasa lain bagi badan-badan dalam perkara (5) |
3 |
Markah bonus dicampurkan dengan gred keseluruhan yang diperoleh.
Pengawas Sekolah
dinasihatkan tidak memegang jawatan Ketua Kelas.
Home | Events | School Management | Your Information | Visit Our School | Clubs Downloads | Poll & Comments | Student's Corner | Links | SJSnet Webteam | Contact |
© SJSnet 2001. All Rights Reserved |